by Info@bizz-id.nl Info@bizz-id.nl Geen reacties

In de afgelopen weken is de afzet van eieren bijzonder goed doorgelopen. Na de hamsterperiode in de supermarkten is de verkoop van eieren tot na Pasen hoog gebleven. Dit is ook te merken bij de primaire producenten. “Ze komen nog net niet helpen rapen, maar in de afgelopen week is de eierhandel 5 keer de eieren komen ophalen. Afgelopen zondag stonden ze er weer. Het zal ongetwijfeld met Koningsdag te maken hebben, maar toch…” Dat de eierprijzen ondanks een goedlopende vraag toch al enkele weken flink aan het dalen zijn is veel legpluimveehouders een doorn in het oog.

Terecht. Temeer omdat de markt in de afgelopen maand alleen maar schimmiger is geworden. Oorzaak is uiteraard de coronacrisis, die er in de eerste plaats voor zorgde dat er flink gehamsterd werd. Dit had al snel tot gevolg dat er lege schappen ontstonden, waardoor Jumbo en Albert Heijn ‘noodgedwongen’ toch maar gewone scharreleieren in de schappen hebben gelegd. Het hele gebeuren verdiende geen schoonheidsprijs en nog altijd heerst de vraag of er wel daadwerkelijk een gebrek was aan eieren met een BeterLeven Keurmerk. En zo ja, waarom kwam dat dan niet tot uiting in de prijs?

De vraagtekens worden alleen maar groter nu ineens contracten worden opgezegd bij pluimveehouders, die BLK1-eieren produceren. Het vraagt om meer transparantie. Juist nu is het moment om transacties te melden en knelpunten in markten en ketens bloot te leggen. Vullen van het markt- en prijsinformatiesysteem is noodzakelijk om zicht op de markt te houden. Met meer data kunnen we meer inzicht in de markt ontwikkelen. Meerwaarde moet immers wel gewaardeerd blijven worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *